گروه ادب و هنر: چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد شامگاه یکشنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش و برخی از مسئولان سینمایی به کار خود پایان داد.

جشنواره فیلم رشد


در این مراسم، حمیدرضا کفاش، دبیر جشنواره گفت: فیلم‌هایی از کشورهای مختلف به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. از میان این فیلم‌ها 1145 فیلم، ایرانی و 372 اثر، خارجی بود. این تعداد نشان‌دهنده رشد 10 درصدی جشنواره فیلم رشد است.
به گفته کفاش برای دریافت فیلم‌های این دوره، 12هزار فراخوان به زبان‌های مختلف به کشورهای متعدد ارسال شد و نهایتا از این تعداد 294 فیلم برای بخش مسابقه انتخاب شد. این فیلم‌ها را 18 داور ارزیابی کردند. در این دوره30نهاد، سازمان و بخش خصوصی جشنواره را حمایت کردند.

کفاش افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با اختتامیه به پایان نمی‌رسد، زیرا این رویداد جشنواره‌ای برای تمام فصول است. 1510 فیلم در آرشیو جشنواره برای ارسال به مناطق آموزش و پرورش کشور در سیاست بسته آموزشی ارسال می‌شود. پس از جشنواره نیز این آثار به مناطق مختلف برای اکران فرستاده خواهد شد.

برگزیده‌ها

بیانیه هیأت داوران جشنواره 41 را مهدی چوبینه خواند، هرچند که قرار بود این متن را رسول صدرعاملی قرائت کند اما او برای حضور در جشنواره فیلم کودک، در اصفهان به‌سر می‌برد. برای اهدای جوایز به برگزیدگان این دوره، وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و علیرضا سجادپور هم روی سن رفتند. در بخش مستند، از فیلم‌های «سعی خواهم کرد» سوزانا پیلگریم از آلمان، «من می‌توانم» شیرکوه سالک و «جشن‌ها و آیین‌های کیهان ایرانیان» محسن رمضان‌زاده تقدیر شد. همچنین دیپلم افتخاری به یونس فیضی بازیگر فیلم «من می‌توانم» تقدیم شد. تندیس سیمین این بخش به فیلم «نگهداری از مرداب» اولیور دیکنسون محصول مشترک انگلیس و فرانسه و تندیس زرین به محمد علی فارسی اهدا شد.

در بخش پویانمایی که جوایزش با حضور ابراهیم فروزش اهدا شد، لوح تقدیر به فیلم‌های «بی‌بازگشت» کیانوش و فرنوش عابدی، «مسیرهای نفرت» دیمین منوف از لهستان اهدا شد. همچنین تندیس زرین به «شهر خاموش» امیر مهران و «یک عنوان» جرالد اولیویر از فرانسه تقدیم شد. در بخش دانش‌آموزان فیلمساز جشنواره، از فیلم‌های «خطا» گروهی از دانش‌آموزان بلژیک، «پای دار» دلفیا سواری، «صلحی از جنس کاغذ سفید» محمد حسین سلیمی و محمود عزیزی و «چیدن سپیده دم» تیمور قادری تقدیر شد. در این بخش تندیس سیمین به «گاهی هست، گاهی نیست» گروهی از دانش‌آموزان از ترکیه و تندیس زرین به «یک مشت برف» جولین ارزی اهدا شد.

سخنرانی وزیر آموزش و پرورش

حمیدرضا حاجی بابایی گفت: یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت خلق این آثار است. از آنجایی که در آستانه تحولی بزرگ هستیم و همه زیبایی‌ها به ودیعه گذاشته شده. باید تمام این زیبایی‌ها را شناخت. فیلمسازی می‌تواند بهترین اثر را خلق کند که بهترین شناخت را از انسان داشته باشد. هرچقدر شناخت بهترشود آثاری زیباتر ساخته خواهد شد.حاجی‌بابایی ادامه داد: امروز 560 هزار کلاس می‌توانند از هر نوع فیلم تربیتی استفاده کنند. بیش از 12 میلیون مدرسه آماده فراگیری فیلم‌ها و آثاری هستند که در تربیت تاثیرگذارند. بیش‌از 20 میلیون والدین و خانواده‌ها می‌توانند از این فیلم‌های آموزشی استفاده کنند. در جریان این تحول عظیم سینماگران می‌توانند به همراهی بیایند. امروز می‌توانیم عنوان کنیم که ما این مسیر را با سرعت در حال طی کردن هستیم.

در ادامه این مراسم با حضور محمود حسابی پسر مرحوم دکتر حسابی، از فیلم «کیوره» رحیم بلند در بخش معلمان فیلمساز تقدیر شد. همچنین تندیس سیمین این بخش به «وقتی که نور می‌تابد» شهریار پورسیدیان و تندیس زرین به «سفر سرد» جلال نصیری اهدا شد. در بخش فیلم کوتاه جشنواره فیلم رشد، دیپلم افتخار به «من شیرینم» روح‌الله اکبری و «یار دوازدهم» فریدون نجفی اهدا شد. تندیس سیمین این بخش به «ماجرای آن روز» داریوش غذبانی و تندیس زرین به «دوتا و نصفی قهرمان» مارتین باسلر از آلمان تقدیم شد. در پایان نیز در بخش فیلم‌های بلند «از علفزار» محمد علی طالبی و «آلزایمر» احمدرضا معتمدی تقدیر شد. تندیس سیمین این بخش به «سیب و سلما» حبیب‌الله بهمنی و تندیس زرین به «پرواز مرغابی‌ها» اثر علی شاه حاتمی اهدا شد.در پایان این مراسم از بازیگر کودک فیلم «شکارچی شنبه» محمدجواد جعفرپور تقدیر شد. وی زمان دریافت جایزه پرچم جمهوری اسلامی ایران را بوسید و گفت: من امروز این پرچم را بوسیدم، کاری که در جشنواره کودک سال گذشته نیز انجام داده بودم. من کلمه‌الله را در این پرچم بوسیدم زیرا همیشه خدا به من کمک کرده و از من حمایت می‌کند.

کد خبر 150580

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز